9 redenen waarom we Mindfulness toepassen in onze Trainingen
Geschreven door Roelien Luijt, October 2016
Mind5™ training gebruikt zelfverdedigings-en vechtsporttechnieken om stress na te bootsen. Ook passen we mindfulness technieken toe, waarmee je leert hoe je snel kunt herstellen van stressvolle situaties. Dit verhoogt veerkracht en prestatievermogen tijdens en na stressvolle situaties. 

1. Mindfulness leert ons niet te oordelen. Oordelen domineren ons brein, waardoor ze soms onze interactie met anderen beïnvloeden. Oordelen kan stress en conflicten tot gevolg hebben. 

2. Mindfulness traint ons geduld. Geduldig zijn betekent leven in het moment en het moment volledig accepteren. Alleen in deze staat ervaren we flow en optimaal prestatieniveau.

3. We leren hoe je nieuwe uitdagingen aangaat met een 'beginner's mind'. We laten ons te vaak beïnvloeden door wat we 'weten' waardoor we sommige dingen niet zien zoals ze in werkelijkheid zijn. Benader elke handeling alsof het je eerste keer is, dit zal je besluitvorming verbeteren.

4. Vertrouwen op je eigen ervaringen, gevoelens en intuïtie zal je helpen minder snel te oordelen. Dit is essentieel bij je individuele ontwikkeling en het maken van beslissingen onder druk.

5. Bijna alles wat we doen, doen we met het doel iets te bereiken, iets te verkrijgen of ergens te komen. Maar deze houding kan een obstakel vormen. De neiging naar 'gedrevenheid' in onze maatschappij zorgt ervoor dat we een hoge levensstandaard hebben vol comfort en zekerheid. Mindfulness leert ons deze gedrevenheid in te dammen en meer flow en plezier uit ons professionele en privéleven te halen.

6. Mindfulness helpt ons accepteren wie we werkelijk zijn. Deze acceptatie is van essentieel belang, voordat er verandering kan plaatsvinden. 

7. De gewoonte om dingen los te laten, en niet te hechten, is fundamenteel bij het beoefenen van mindfulness. Het is voor ons als mens een automatisme om vast te houden aan de fijne dingen en de negatieve dingen weg te stoppen. Dit gebeurt vaak op de automatische piloot. Mindfulness leert ons situaties te accepteren zoals ze zijn. 

8. Dankbaarheid is één van de meest positieve attitudes die je jezelf kan aanleren volgens de positieve psychologie. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dankbaarheid een sterk verband heeft met iemand's welzijn. Door mindfulness kun je je brein op de lange termijn herprogrammeren (neuroplasticiteit). Je gaat je automatisch focussen op de positieve dingen in je leven en je geeft zaken vaker een positieve draai.

9. Gulheid is naast geduld, loslaten, niet oordelen en vertrouwen een belangrijk fundament bij het uitoefenen van mindfulness. Het begint bij jezelf. Probeer of je jezelf iets kan geven, bijvoorbeeld zelfacceptatie, zonder doel. Experimenteer met gulheid. Begin klein, bij jezelf, zonder iets terug te verwachten of gevoelens van gewin.


Wil je meer weten? Click op de onderstaande button voor een gratis online training!
Roelien Luijt
Mijn missie is meer emotionele intelligentie in organisaties en instanties te brengen. Als voormalig managing director, atleet, aanvoerder, sport- trainer en coach ben ik een ervaren strateeg met het vermogen mensen te helpen hun optimale prestatieniveau te bereiken. 
Met deze missie heb ik Mind5™ Training opgericht en creëerde ik de Mind5™ M.E.T.H.O.D.©
De missie van Mind5™ Training is om stress op de werkvloer drastisch te reduceren en mensen helpen hun optimaal prestatieniveau te vinden!